Certamen Philosophicum. Philosophical Combat for Divine and Natural Truth

Par : De castro isaac Orobio, Walter Hilliger, Seymour Feldman, Jean-Pierre Rothschild
Sous réserve de l'éditeur
La date de sortie de cet article a été reportée. Selon l'éditeur, il sera bientôt disponible.
  • Nombre de pages163
  • PrésentationBroché
  • FormatGrand Format
  • Poids0.177 kg
  • Dimensions12,9 cm × 19,8 cm × 0,0 cm
  • ISBN978-2-494509-39-9
  • EAN9782494509399
  • Date de parution14/11/2024
  • ÉditeurCercle Hilliger

Résumé

The correspondence between Orobio and Bredenburg brings to light the superiority of classical philosophy over the faulty reasoning of propositions influenced by Spinoza's philosophy. Through meticulous logical analysis and verification of Jan Bredenburg's propositions, Isaac Orobio exposes and reveals the inherent contradictions of modern philosophical materialism. For Isaac Orobio, Spinoza and his contemporaries conceal the heresy of a new pantheistic atheism that replaces God with "Nature," relying on new sophisms, whose principles are self-necessary and independent of disciplines, ignoring all common foundations of logic, grammar, metaphysics, and ontology.
Isaac Orobio rejects this fragmentation of the notion of truth between science and religion, and vigorously defends the foundations on which science and religious thought converge through simultaneous and logical truths that allow for a rational understanding of the existence of a necessary being, creation from infinite possibilities, and the limitations of existing finite agents. Through these propositions, his work becomes an essential reference for those seeking to grasp the challenging interaction between reason, faith, and existence, forming a crucial reading for philosophers, theologians, and anyone interested in the classical foundations of faith in relation to reason.
This translation aims not only to make this fundamental work of classical philosophy accessible to contemporary readers but also to illuminate, through notes, the connections between Orobio's classical context and the modern existential questions that persist to this day.
The correspondence between Orobio and Bredenburg brings to light the superiority of classical philosophy over the faulty reasoning of propositions influenced by Spinoza's philosophy. Through meticulous logical analysis and verification of Jan Bredenburg's propositions, Isaac Orobio exposes and reveals the inherent contradictions of modern philosophical materialism. For Isaac Orobio, Spinoza and his contemporaries conceal the heresy of a new pantheistic atheism that replaces God with "Nature," relying on new sophisms, whose principles are self-necessary and independent of disciplines, ignoring all common foundations of logic, grammar, metaphysics, and ontology.
Isaac Orobio rejects this fragmentation of the notion of truth between science and religion, and vigorously defends the foundations on which science and religious thought converge through simultaneous and logical truths that allow for a rational understanding of the existence of a necessary being, creation from infinite possibilities, and the limitations of existing finite agents. Through these propositions, his work becomes an essential reference for those seeking to grasp the challenging interaction between reason, faith, and existence, forming a crucial reading for philosophers, theologians, and anyone interested in the classical foundations of faith in relation to reason.
This translation aims not only to make this fundamental work of classical philosophy accessible to contemporary readers but also to illuminate, through notes, the connections between Orobio's classical context and the modern existential questions that persist to this day.
Isaac Orobio de Castro (1617-1687) se distingue comme le premier antimoderne dans la philosophie du XVIIe siècle. Il entreprit des études de médecine à Osuna, en Andalousie, où il reçut une éducation classique comprenant le "Trivium" , c'est-à-dire les trois arts de la grammaire, de la logique et de la rhétorique. Sa carrière d'enseignant en médecine prit un tournant lorsque l'Inquisition espagnole le diffama et l'emprisonna pendant au moins deux ans en 1654. En 1657, après avoir reçu une seconde condamnation à perpétuité à Séville, il se réfugia avec sa famille à Toulouse, où il exerça en tant que médecin et conseiller de la famille royale française. Il résida deux ans à la Maison de l'Infante à Saint-Jean-de-Luz, près de Marie-Thérèse d'Espagne, fille du roi d'Espagne, qui devint plus tard reine de France et de Navarre. En 1659, il fut conseiller du roi Louis XIV lors des négociations de l'accord de paix avec l'Espagne. A la maison royale des Pyrénées, Orobio commença à écrire son oeuvre, acquérant ainsi une notoriété tant dans le domaine de la médecine que dans celui de la philosophie. Des figures contemporaines telles que Voltaire, Diderot et Leibniz louèrent son érudition et son caractère. En 1662, il s'établit auprès de la communauté juive d'Amsterdam, où il rendit l'âme en 1687. Son héritage philosophique rationaliste demeure un référent essentiel dans la réconciliation entre raison et religion. Sa pierre tombale dans le cimetière juif portugais d'Ouderkerk, près d'Amsterdam, témoigne de son impact : "Isaac vit dans les cieux, cette pierre marque la tombe d'un homme de valeur. Un homme encore vivant, qui a illuminé le monde".