Naître de mourir - La crucifixion de Jésus dans l'Évangile de Matthieu. Lecture sémiotique
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- FormatePub
- ISBN978-2-204-12022-7
- EAN9782204120227
- Date de parution25/11/2016
- Protection num.Adobe DRM
- Taille358 Ko
- Infos supplémentairesepub
- ÉditeurEditions du Cerf
Résumé
Cette nouvelle lecture et appropriation du récit de la crucifixion en saint Matthieu met en évidence de façon étonnante deux discours opposés et mêlés. L'examen de l'enchaînement des figures décrivant les événements post mortem suggère qu'elles sont l'expression figurative d'une parturition : le lieu et le temps de la mort sont aussi ceux d'une naissance. Le parcours mortifère de Jésus est transformé en une expérience dans laquelle le sujet meurt au monde et à lui-même pour renaître à un nouvel espace, à un nouveau temps et à une nouvelle identité.
C'est à ce prix-là que le Christ peut rejoindre la communauté des disciples. La mort devient le lieu possible d'un sens renouvelé de la vie. -- This new reading and understanding of St. Matthew's narration of the Crucifixion draws our attention, in an astonishing manner, to two notions opposing yet mixed together. An examination of the succession of figures describing events post mortem suggests that they are the figurative expression of parturition: the place and time of death are also those of a birth.
Jesus' death ordeal is transformed into an experience in which the subject dies to the world and to himself, in order to be reborn into a new space, a new time and a new identity. That is the price to pay if Christ is to join the community of disciples. Death becomes the place where a new meaning of life is possible."
C'est à ce prix-là que le Christ peut rejoindre la communauté des disciples. La mort devient le lieu possible d'un sens renouvelé de la vie. -- This new reading and understanding of St. Matthew's narration of the Crucifixion draws our attention, in an astonishing manner, to two notions opposing yet mixed together. An examination of the succession of figures describing events post mortem suggests that they are the figurative expression of parturition: the place and time of death are also those of a birth.
Jesus' death ordeal is transformed into an experience in which the subject dies to the world and to himself, in order to be reborn into a new space, a new time and a new identity. That is the price to pay if Christ is to join the community of disciples. Death becomes the place where a new meaning of life is possible."
Cette nouvelle lecture et appropriation du récit de la crucifixion en saint Matthieu met en évidence de façon étonnante deux discours opposés et mêlés. L'examen de l'enchaînement des figures décrivant les événements post mortem suggère qu'elles sont l'expression figurative d'une parturition : le lieu et le temps de la mort sont aussi ceux d'une naissance. Le parcours mortifère de Jésus est transformé en une expérience dans laquelle le sujet meurt au monde et à lui-même pour renaître à un nouvel espace, à un nouveau temps et à une nouvelle identité.
C'est à ce prix-là que le Christ peut rejoindre la communauté des disciples. La mort devient le lieu possible d'un sens renouvelé de la vie. -- This new reading and understanding of St. Matthew's narration of the Crucifixion draws our attention, in an astonishing manner, to two notions opposing yet mixed together. An examination of the succession of figures describing events post mortem suggests that they are the figurative expression of parturition: the place and time of death are also those of a birth.
Jesus' death ordeal is transformed into an experience in which the subject dies to the world and to himself, in order to be reborn into a new space, a new time and a new identity. That is the price to pay if Christ is to join the community of disciples. Death becomes the place where a new meaning of life is possible."
C'est à ce prix-là que le Christ peut rejoindre la communauté des disciples. La mort devient le lieu possible d'un sens renouvelé de la vie. -- This new reading and understanding of St. Matthew's narration of the Crucifixion draws our attention, in an astonishing manner, to two notions opposing yet mixed together. An examination of the succession of figures describing events post mortem suggests that they are the figurative expression of parturition: the place and time of death are also those of a birth.
Jesus' death ordeal is transformed into an experience in which the subject dies to the world and to himself, in order to be reborn into a new space, a new time and a new identity. That is the price to pay if Christ is to join the community of disciples. Death becomes the place where a new meaning of life is possible."